سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آموزش خلبانی

 

سه چیز است که نشانه اصابت رأی است : خوب برخورد کردن و نیک گوش کردن و پاسخ نیکو دادن . [امام صادق علیه السلام]

 
 

مدیریت| ایمیل من

| خانه

پایین

?محمدسعید قدیمی

یکشنبه 88/2/27  ساعت 1:55 عصر

شرایط لازم برای خلبان شدن

خلبان کیست؟
بالاترین فرد در سیستم هدایت وکنترل و نظارت هواپیما خلبان است که در واقع فرمانده هواپیما یی که میلیونها دلار ارزش دارد می باشد.

شرایط خلبانی چیست؟
یک خلبان به دلیل در اختیار داشتن یک هواپیما که میلیون ها دلار ارزش داردمی بایست شرایط پذیرش این مسئولیت خطیر را داشته باشد که این آمادگی در 3 مرحله سنجیده می شود مرحله اول داشتن حداقل مدرک دیپلم و موفقیت در آزمون علمی در مرحله بعد می بایست از لحاظ جسمی در معاینات پذیرفته شود که در این زمینه فرد داوطلب می بایست حداقل 20سال سن داشته باشد ضمن اینکه باید دارای کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم غیر پزشکی باشید. معمولا حداکثر سن شما باید 26 سال باشد تا بتوانید در آزمون استخدام و مصاحبه شرکت کنید.

معاینات پزشکی:
تست پزشکی در بخش هواپیماهای غیر نظامی (Civil) شامل 2 گواهینامه کلاس 1 و کلاس 2 می باشد.
گواهینامه کلاس 2 برای :
1- دانشجویان PPL و خلبانان دارای گواهینامه PPL
2- مهندس پرواز و ناوبر
گواهینامه کلاس 1 برای دانشجویان CPL و IR و خلبانان دارای گواهینامه CPL و IR .
درگواهینامه تست پزشکی کلاس 2 شرایط کمی ساده تر می باشد.
ولی بطور کلی آزمایشات کامل خون و ادرار ، نوار قلب ، نوار مغز ، اکو کاردیو گرافی قلب ، هولتر مانیتورینگ ( در صورت لزوم) ، تست چشم ( شامل دید دور و دید میانه و دید نزدیک ،‌ عمق دید ‍، تست رنگ ، و تست چشم با دستگاه ) ‍، نوار گوش یا ادیومتری ( شنیدن فرکانسهای 125 و 250 و 500 و 1000و 2000 و 3000 و 4000 و 8000 هرتز برای هردوگوش در مدت زمان خاص) ، عکس ازریه ها وسینوسها و نوار ریه ، عکس از فک و دندانها و معاینه دندان ، تست HIV و معاینه کامل بدن و انجام فشارخون .
تست هوش همان تست هوشی است که برای یک فرد بالغ و دارای مدرک دیپلم در آزمونهای ورودی ارگانها برگزار می شود و منابع آن
کتابهای تست هوش موجود در کتاب فروشی هاست.
تست روانپزشکی نیز بسیار ساده است تا سلامت روانی شما را تایید کنند.
حداقل قد مورد نیاز برای خلبانی نیز 165 سانتی متر می باشد.
بعد از گذراندن تمامی معاینات پزشکی در صورت قبولی کارت AMC به شما داده می شود که نشان دهنده ی سلامت کامل شماست و شما مجاز به شرکت در کلاس های خلبانی هستید.

مدارک مورد نیاز:
برای خلبان شدن شما نیاز به سه مدرک دارید:
1- مدرک PPL : این مدرک برای هواپیماهای سبک نظیر Cessna است. هزینه ی این مدرک تقریبا 6.5 میلیون تومان است. کلمه PPL مخفف Private Pilot"s Licence به معنی مدرک خلبانی شخصی است.
2-مدرک CPL : این مدرک برای هواپیماهای سنگین و باربری نظیر هواپیماهای Boeing 747 , ATR , AirBus A310 و... است. هزینه ی این مدرک تقریبا 24.5 میلیون تومان است. کلمه ی CPL مخفف Commerical Pilot"s Licence به معنی مدرک خلبانی تجاری است.

در مجموع هزینه های خلبانی به 35 میلیون میرسد.

دوره های درسی خلبانی:
در صورت قبولی در آزمون علمی و پزشکی اولیه چنانچه زبان انگلیسی را خوب بدانند نیازی به گذراندن دوره کلاس زبان ندارد اما در صورتی که آمادگی لازم را نداشته باشند باید دوره آموزش زبان انگلیسی را طی کنند . پس از آن دوره مقدماتی کلاسهای زمینی برگزار خواهد شد که این دوره شامل دروس: هواشناسی ، آیرودینامیک ، آلات دقیق پرواز ، ناوبری هوایی ، مقررات وزن وتعادل ، قابلیتهای هواپیما ، موتور سیستم ، نحوه کار با کامپیوتر پرواز و محاسبات ، نقشه خوانی و فیزیولوژی پرواز می شود. سپس دانشجویان به میزان 45 ساعت پرواز آموزش همرا ه با استاد و همچنین به صورت مستقل (solo ) خواهند داشت که این پرواز ها با هواپیما های آموزشی از نوع (Cessna ) بونانزا ( Bonanza) انجام می شود . چنانچه دانشجویان در دروس تئوری نمرات لازم را کسب کرده و در آزمایش کتبی ، شفاهی و عملی پرواز نیز موفق شوند در این مرحله گواهینامه خلبانی شخصی (PPL) به آنها داده می شود و از این به بعد به عنوان یک خلبان دارای گواهینامه می تواند پرواز نماید . ولی قوانین به این دسته از خلبانان اجازه فعالیت حرفه ای نمی دهند یعنی نمی توانند شغل خلبانی را پیشه کنند و صرفا می توانند به عنوان تفریح و یا با هواپیمای شخصی خود پرواز داشته باشند و مجاز به پرواز با هواپیماهای سنگین و مسافربری و یا باری و غیره نیستند ، و اگر شخص قصد داشته باشد یک خلبان حرفه ای بشود لازم است دوره عالی خلبانی را طی کند که این دوره شامل خلبانی بازرگانی (CPL) ، خلبانی با هواپیمای چند موتوره ، پرواز بادستگاه (Instumenrating) و یک دوره کوتاه مدت آموزش سیستم های هواپیمایی که قرار است با آن پرواز کند ، طی کرده تا بتواند جذب شرکتهای هواپیمایی شده و بعنوان یک خلبان حرفه ای مشغول به خدمت شود.
علاقمندان به خلبانیCPL می بایست حدود یکهزار ساعت کلاس زمینی پیرامون دروس مقدماتی پرواز و چگونگی استفاده از دستگاههایکمک ناوبری و 200 ساعت پرواز با نظارت اساتید را طی کند دوره هواپیمای دوموتوره با استاد و کلاسهای زمینی همراه است و جهت آموزش دوره پرواز با دستگاه حداقل 30 ساعت پرواز با استاد و گذراندن کلاسهای زمینی مربوط می شود.
دریافت گواهینامه هر یک از دوره های فوق منوط به گذراندن آزمون کتبی و عملی می باشد داوطلبان می بایست شخصا هزینه آموزش این دوره ها را پرداخت نمایند . هزینه ادامه تحصیل در رشته های مذکور بسیار گران است البته بعضی از شرکتهای هواپیمایی با ارائه بورس به تعدادی از داوطلبان این هزینه را تقبل می کنند تا داوطلب پس از فارغ التحصیل در خدمت آنان قرار گیرد . اما در حال حاضر این شرکتها بندرت چنین بورسها و آزمونهایی را برگزار می کنند و در صورت نیاز به خلبان حرفه ای از فارغ التحصیلان مرکز فنون هوایی که بصورت آزاد آموزش دیده اند استخدام می کنند گواهینامه صادره از طرف مرکز آموزش فنون هوایی ارزش بین المللی دارد و در خارج از کشور قابل ارائه می باشد .
ادامه تحصیل دختران در رشته خلبانی اگر چه با مشکلات فراوانی روبرو است اما امکان پذیر می باشد ، هم اکنون در شهرهای شیراز ـ تهران ـ تبریز ـ اهواز ـ مشهد مراکز و شعبه هایی برای آموزش خلبانی به دختران وجود دارد ، لازم بذکر است که هنوز اقداماتی در خصوص اشتغال به کار ایشان انجام نپذیرفته است .
یک خلبان به لحاظ تنظیم ساعات پرواز در اوقات متفاوت نمی تواند برنامه ریزی دقیقی برای زندگی شخصی خود داشته باشد و بیشتر باید از یک برنامه شناور استفاده نماید بدین گونه که در هر هفته یا هر ماه برنامه پرواز تغییر می کند و چنانچه با این تغییرات آشنا نباشد ، در زندگی شخصی دچار مشکل خواهد شد .
فرد خلبان می بایست از سلامت جسمی و روحی برخوردار باشد به همین لحاظ تا سن تقریبا 40 سالگی هر سال یکبار و بعد از سن 40سالگی هر شش ماه یکبار مورد آزمایشات خاص قرار می گیرد .
در کل فرد داوطلب این رشته می بایست به موقعیت حساس و پر مخاطره این رشته توجه و با اطلاعات کافی و کاملی متقاضی این رشته شود .


نظر شما( )

لیست کل یادداشت های این وبلاگ

شرایط لازم برای خلبان شدن

بالا

  [ خانه| مدیریت| ایمیل من| پارسی بلاگ| شناسنامه ]

بازدید

13695

بازدید امروز

1

بازدید دیروز

0


 RSS 


 درباره خودم


 لوگوی وبلاگ

آموزش خلبانی

 اوقات شرعی

 فهرست موضوعی یادداشت ها

اشتراک